duminică, 18 martie 2012

Lucrari de licenta - studii de caz. Model - exemplu

Realizam lucrari de licenta la comanda, in cel mai scurt timp, la cel mai bun raport calitate pret. De asemenea, punem la dispozitia celor interesati lucrari de licenta gratuite. Singura conditie este sa incarcati o alta lucrare de licenta pe site.

Site-ul nostru va pune la dispozitie, prin intermediul blogului oficial, modele de lucrari de licenta, lucrari de diploma sau studii de caz. Daca doriti o lucrare de diploma la comanda nu ezitati sa ne contactati!

Astazi avem un model de studiu de caz intitulat :



SEMNIFICAȚIILE VESTIMENTAȚIEI FEMININE DE AFACERI. STUDIU DE CAZ


Principii metodologice şi metode ale cercetării


Obiectivele cercetării experimentale sunt:

·         Identificarea tipurilor de vestimentație alese de femeile cu funcții de conducere în diferite companii, a paletei de culori și a frecvenței utilizării acesteia;
·          Structurarea pe grupe de vârstă a vestimentațiilor;
·         Identificarea semnificațiilor diferitelor tipuri de vestimentație feminină de afaceri;

Ipoteze de lucru

 În conformitate cu ipoteza ştiinţifică conform căreia schimbările social-economice, accesul la informaţie, accederea în funcții de conducere, etc, au modificat fundamental poziția socială a femeii de afaceri, fapt ce a dus la schimbarea profundă a vestimentației și atribuirea de semnificații variate acesteia au fost înaintate următoarele ipoteze de lucru:
1)      Femeile care ocupă funcții de conducere în diverse companii sau își conduc propriile afaceri, abordează un stil vestimentar diferit de celelalte reprezentante ale sexului frumos;
2)      Vestimentația femeilor de afaceri nu are variații mari în funcție de vârstă;
3)      Ținuta vestimentară adoptată de femeile de afaceri a căpătat în timp anumite semnificații, transmise din vestimentația bărbaților sau chiar născute odată cu schimbările social structurale;
4)      Femeile de afaceri țin cont de semnificațiile vestimentației, uzând de acestea atât atunci când participă la activități strict de business dar și pe timpul activităților de socializare cu subalternii;
5)      Vestimentația femeilor de afaceri variază de la un domeniul de business la altul dar semnificațiile acesteia rămân identice.

Descrierea eşantionului
            Pentru selectarea eşantionului în scopul cercetării s-au respectat următoarele cerinţe:
·         alegerea respondenţilor din rândul femeilor care ocupă o funcție de conducere într-o companie importantă din mediul de afaceri românesc sau conduc propria firmă;
·         la selecționarea eșantionului s-a ținut cont de timpul acordat de respondenți pentru chestionar, fiind eliminați aceia care l-au completat pe fugă (sub 10 minute);
·         alegerea a două grupe de vârstă – prima cei între 25 și 35 de ani și cea de-a doua peste 35;
·         persoanele chestionate ocupă funcția de conducere de cel puțin 5 ani;
·         nu s-a ținut cont de nivelul studiilor persoanelor chestionate;

Etapele investigaţiei practice

            Pornind de la documentarea prealabilă reflectată în studiul teoretic am elaborat un chestionar pentru a cerceta semnificațiile vestimentației feminine de afaceri. O dată elaborate, chestionarele au fost aplicate în mod individual asupra grupului experimental. A urmat analiza calitativă a datelor, analiză focalizată pe identificarea semnificațiilor vestimentare. În continuare am efectuat analiza calitativă şi cantitativă a celorlalţi itemi cu ajutorul programului computerizat de prelucrare a datelor SPSS pentru a afla dacă există diferenţă între semnificațiile atribuite de respondente pe categorii de vârstă. Datele obţinute le-am reprezentat sub formă de grafice, diagrame.

Metode şi tehnici folosite

            Am recurs la elaborarea unei anchete şi a unui chestionar astfel încât să descoperim cât mai amplu semnificațiile vestimentare atribuite de femeile de afaceri.
1.   Prima anchetă are la bază metoda asociaţiilor libere, unde prin folosirea unor cuvinte inductoare – „sacou, costum, cămașă”, subiecţii erau rugaţi să scrie trei semnificații care le vin în minte în legătură cu acestea. Avantajele metodei sunt date de viteza mare de lucru şi de accesul la producţia spontană a subiectului, nemodificată de logică şi de constrângerile unei emisii descursive. Nu mai puţin important este şi aspectul potrivit căruia, asociaţia liberă permite actualizarea elementelor implicite sau latente, care, după cum remarcă Abric, sunt arătate de producţiile discursive.
Ancheta începe cu întrebări de tipul „ice-breaking” pentru a degaja atmosfera şi pentru a stabili un contact între intervievator şi intervievat.
Ancheta elaborată conţine următorii itemi:
            Date generale
1)      vârsta
2)      locul de muncă
3)      poziția ocupată
4)      timpul petrecut la locul de muncă

2.    Pentru a identifica și a analiza semnificațiile vestimentației feminine de afaceri, s-a impus utilizarea unui chestionar cu întrebări atât cu variante de răspuns închise cât şi cu variante deschise. Întrebările deschise lasă libertatea unei exprimări personale a răspunsurilor. Ele permit culegerea unor informaţii bogate asupra tuturor temelor, fără riscul sugestibilităţii. Astfel de întrebări pun în evidenţă ceea ce este stabil, puternic consolidat, nu numai în planul cunoaşterii dar şi al opiniilor.
Chestionarul de opinie se referă la datele de ordin subiectiv, imposibil de observat direct. În investigarea semnificațiilor sociale nu ne putem limita la consemnarea opiniilor; ne interesează în primul rând faptele, realitatea obiectivă apoi reflectarea în conştiinţa oamenilor a acestei realităţi. Cu ajutorul chestionarului de opinie se încearcă cunoaşterea nu numai a opiniilor dar şi intensitatea acestora.
Deşi pentru a explora cât mai în amănunt o semnificație în general și o semnificație a vestimentației în particular, mai potrivit ar fi interviul, pentru că oferă dezbaterea a fiecărui termen şi explicarea lui de către indivizi, am considerat totuşi că aplicând un chestionar cu întrebări deschise oferim îndeajuns de mult posibilitatea participantului de a-şi exprima propriile opinii. Chestionarul a fost aplicat pe un număr de 50 de subiecţi, jumătate aparținând grupei de vârstă 25-35 ani şi cealalaltă jumătate grupei de vârstă peste 35de ani.
           
Chestionarul elaborat conţine următorii itemi:
1.      Funcția dumneavoastră este:
1.    șef de departament (echivalent)
2.    manager
2.    administrator
3.    conduc propria mea afacere
2.    Bifați activitățile pe care le implică funcția dumneavoastră:
1.  coordonare
2.  conducere
3.  relaționare cu clienții
4.  reprezentare
3.      Considerați că funcția pe care o ocupați vă obligă la un anumit tip de vestimentație?
1.  nu
2.  doar în anumite ocazii
3.  întotdeauna
4.      Care culori le adoptați în ținuta dumneavoastră zilnică?
1.      .......................
2.      ........................
3.      ........................
4.      ........................
5.      ........................
5.      Enumerați cinci semnificații ale unui sacou.
1.      ..................
2.      ..................
3.      ..................
4.      ..................
5.      ..................
6.      Enumerați cinci semnificații ale unei cămăși.
1.    ..................
2. ..................
3. ..................
4. ..................
5. ..................
7.      Considerați că pantalonul purtat de către o femeie de afaceri are anumite semnificații?
1.      nu
2.      da și anume..................
8.      Cravata pentru bărbați semnifică seriozitatea, profesionalismul. Considerați că aceste semnificații sunt valabile și pentru sexul frumos?
1.      nu, cravata pentru femei este strict un accesoriu de modă
2.      da, cravata are aceași semnificație indiferent de sex
3.      nu știu
9.      Plecând de la ipoteza că peste 10 ani veti ocupa aceeași funcție, credeți că stilul dumneavoastră vestimentar va fi asemănător?
1.      da
2.      nu
3.      nu știu
10.  Participați la o întâlnire de afaceri pe care ati organizat-o cu destul de multă dificultate. Cum vă îmbrăcați?
1.      ................
2.      ................
3.      ................
11.  Sunteți invitată la o petrecere organizată de subalternii dumneavoastră. Cum vă îmbrăcați?
1.    ................
2.    ................
3.                                                                     3. ................
12.  Sunteți pe plajă, în costum de baie și vă întâlniți cu un subaltern. Are vreo importanță pentru dumneavoastră?
1.         Nu, petrecerea timpului liber nu are legătură cu jobul
2.         Da, respectul și prestanța câștigate la locul de muncă vor fi afectate de această întâlnire
3.         Da, sigur voi fi bârfită la locul de muncă
13.  În ce condiții, o femeie de afaceri poate purta o fustă mult mai sus de genunchi?
1. O femeie de afaceri nu ar trebui să poarte o astfel de fustă
2. În timpul liber
3. Pe timpul diverselor activități de socializare cu sublaternii sau partenerii de afaceri
4. La locul de muncă
5. Pe timpul negocierilor cu diverși parteneri de afaceri
14. Credeți că ochelarii de vedere influențează părerea subalternilor sau partenerilor de afaceri față de dumneavoastră
1. Da, motivul............
2. Nu
3. Nu știu
15. Alegeți din imaginile de mai jos, persoana a cărei vestimentație vi se pare că impune cel mai mult respect:

 

 

 




16. Alegeți din imaginile de mai sus, persoana a cărei vestimentație vi se pare că semnifică profesionalismul:
17. În ce grupă de vârstă vă încadrați:
1. 20-35 de ani
2. mai mult de 35

III.2. Desfășurarea anchetei


Culegerea datelor a fost realizată pe parcursul unei luni, în zilele de luni – sâmbătă între orele 15.00 – 19.00 în urma unei conversații telefonice anterioare. În desfășurarea anchetei am fost sprijinită de ................. Subiecții lotului ales nu au avut probleme cu înțelegerea întrebărilor. Toți subiecții sunt de naționalitate română și au vârsta între 20 și 50 de ani.
Ancheta a avut la bază următorii pași:
·         determinarea obiectivelor;
·         documentarea prealabilă;
·         elaborarea ipotezelor;
·         definirea conceptelor;
·         operaţionalizarea;
·         cuantificarea;
·         determinarea populaţiei;
·         elaborarea celor două chestionare;
·         ancheta pilot;  
·         verificarea informaţiilor culese şi reţinerea formularelor valide în vederea prelucrării;
·         codificarea informaţilor;
·         întocmirea machetei de prelucrare a datelor;
·         prelucrarea datelor;
·         analiza şi interpretarea informaţiilor;






III.3. Interpretarearezultatelor

III.3.1. Chestionarul nr. 1


Pentru a determina semnificațiile vestimentației feminie de afaceri am apelat la interpretarea rezultatelor asociaţiilor libere după metoda lui Verges, combinând două criterii posibile: cel al frecvenţei apariţiei şi cel al locului, în ordinea apariţiei. Astfel se pot degaja elementele organizatoare ale conţinutului unei reprezentări prin încrucişarea frecvenţei itemilor cu rangul apariţiei lor.
Înregistrarea datelor a arătat un număr de  evocări, cu o medie de 4.9 evocări / subiect.
Pentru început s-a calculat frecvenţa fiecărui item. Acest criteriu al frecvenţelor este clasic, dar s-a remarcat insuficienţa lui cu privire la determinarea centralităţii: un termen poate avea o frecvenţă mare, dar poate să nu fie citat în primele rînduri, şi deci să nu fie atît de semnificativ. Prin urmare un al doilea criteriu se impune: cel al ordinei de apariţie în mintea subiecţilor.
„sacou, costum, cămașă”, subiecţii erau rugaţi să scrie trei obiecte de vestimentație care le vin în minte în legătură cu acestea

Sacou

20 – 35 de ani
35 – 50 de ani
Rangul
Rangul
1-2
3
1-2
3
Frecvenţa

>10


Seriozitate 15
Profesionalism 14

Eleganță 12
Respect 11
Profesionalism 29
Respect 21
Seriozitate 20
Eleganță 13

≤10
Severitate 3
Emancipare 1

 Disciplină 2
Conducere 1
Gravitate 1

Severitate 3
Funcție de confucere 1

 Importanță 2
 Obligație 1


Analizînd tabelul se observă că nu există diferențe mari între cele două grupe de vârstă (doar numeric, respondeții din prima grupă de vârstă fiind în număr de 20 iar cei din cea de-a doua grupă fiind 30), existând o tendinţă organizatoare în jurul unor cupluri de elemente.
Împrumutat din vestimentaţia masculină, adaptat şi reinterpretat, sacoul a reprezentat uniforma femeilor puternice, active şi independente. Sacoul reprezintă, cu siguranţă, piesa de rezistenţă din garderoba oricărei femei de afaceri. Acest lucru se reflectă și în semnificațiile atribuite acestui accesoriu vestimentar: seriozitate, profesionalism, respect, eleganță, importanță, etc.
Într-o măsură mai mică, purtarea sacoului semnifică și severitate, emancipare, disciplină, gravitate, etc.

Costumul

20 – 35 de ani
35 – 50 de ani
Rangul
Rangul
1-2
3
1-2
3
Frecvenţa

>10


Seriozitate 13
Profesionalism 11


Respect 11
Impresie10
Profesionalism 19
Conducere 14


Importanță 14
Eleganță 11

≤10
Eleganță 5
Tenacitate 2
Conducere 3
Disciplină 1
Must have 1
Gravitate 1

Funcție de conducere 6
Obligatoriu 4
Respect 3
 Rigoare 4
 Standard 1


Analizînd tabelul se observă din nou că nu există diferențe mari între cele două grupe de vârstă, existând o tendinţă organizatoare în jurul unor cupluri de elemente.
Din analiza rezultatelor culese, costumul din fustă/pantaloon - sacou reprezintă înfăţişarea cea mai adecvată şi mai profesionistă pentru femeile de afaceri;
Acesta este asociat cu semnificații invariabile: seriozitate, profesionalism, respect, eleganță, poziție de conducere, respect.

Cămașă

20 – 35 de ani
35 – 50 de ani
Rangul
Rangul
1-2
3
1-2
3
Frecvenţa

>10


Eleganță 13
Lejeritate 11
Seriozitate 10

Profesionalism 13
Profesionalism 23
Respect 19

Seriozitate 20
Eleganță 13

≤10
Business 3
Tenacitate 2
Laissez faire 1
Rigoare 1
Obligație 1


Funcție de confucere 7
Severitate 3

 Importanță 3
 Perseverență 1


Nici la acest articol nu au existat diferețe mari. Cămașa este un articol considerat obligatoriu de către toate femeile de afaceri și este asociat cu semnificații precum eleganța, profesionalismul, seriozitatea, respectul, etc.
Totuși a apărut un element surprinzător. La primul grup de vârstă, a apărut frecvent termenul ”lejeritate” pe când la celălalt grup, această semnificație nu a fost atribuite. Se pare că femeile mai tinere consideră cămașa ca făcând parte din acea vestimentație mai puțin restrictivă.

III.3.2. Chestionarul nr. 2


Primele rezultate ale analizei semnificațiilor vestimentației feminine de afaceri au oferit rezultate în mare parte așteptate, care confirmă într-o primă fază ipotezele formulate.
În continuare vom analiza răspunsurile primite la cel de-al doilea chestionar, coroborând rezultatele cu cele obținute la primul chestionar.

Funcția dumneavoastră este:
1. șef de departament (echivalent)
2.    manager
3. administrator
4. conduc propria mea afacere

Această întrebare a fost pentru a structura eșantionul și pentru a îmi face o idee despre funcția ocupată de intervievat. În pregătirea eșantionului am selectat un persoane care se încadrează doar în cele patru categorii enumerate în chestionar.

Bifați activitățile pe care le implică funcția dumneavoastră:


După cum se poate observa majoritatea respondenților au funcții ce implică coordonare, conducere relaționare și într-o măsură ușor mai mică, reprezentare.

Considerați că funcția pe care o ocupați vă obligă la un anumit tip de vestimentație?

Răspunsurile primite pentru această întrebare au fost grupate în diagrama de mai jos:

Ce interesant la răspunsurile primite la această întrebare este diferențierea acestora pe cele două grupe de vârstă. Majoritatea respondenților din grupa a doua de vârstă consideră că funcția pe care o ocupă îi obligă întotdeauna  la o anumite ținută vestimentară pe când majoritatea respondenților din prima grupă consideră că funcția nu îi obligă să poarte un anumit fel de haine.

Care culori le adoptați în ținuta dumneavoastră zilnică?

Se poate observa că în ținuta vestimentară a femeilor de afaceri predomină culorile sobre –albul și negru. Pe de altă parte se poate formula concluzia conform căreia, prima categorie de vârstă abordează o gamă mai largă de culori față de cea de-a doua. Analiza răspunsurilor la această întrebare vine în completarea răspunsurilor primite la precedenta și infirmă parțial ipoteza conform căreia ”Vestimentația femeilor de afaceri nu are variații mari în funcție de vârstă”.


Enumerați cinci semnificații ale unui sacou.


Semnificație
Frecvența apariției
Grupa I
Grupa II
Seriozitate
17
22
Respect
15
24
Disciplina
5
11
Rigoare
16
19
Prestanță
20
28
Credibilitate
6
11
Hotărâre
3
5
Ambiție
2


Răspunsurile primite nu au variații mari în funcție de vârstă. Acestea vin să completeze datele obținute la primul chestionar. Se confirmă ipoteza conform căreia ”Ținuta vestimentară adoptată de femeile de afaceri a căpătat în timp anumite semnificații, transmise din vestimentația bărbaților sau chiar născute odată cu schimbările social structurale”;

Enumerați cinci semnificații ale unei cămăși.

Semnificație
Frecvența apariției
Grupa I
Grupa II
Prestanță
19
26
Respect
17
28
Eleganță
9
13
Rigoare
4
7
Seriozitate
18
29
Credibilitate
6
3
Hotărâre
9
12
Ambiție
1

Energie

1
Disciplină

1


Din nou, răspunsurile primite nu au variații mari în funcție de vârstă. Acestea vin în completarea răspunsurilor primite la întrebarea precedentă și confirmă încă o dată cea de-a treia ipoteyă formulată:  ”Ținuta vestimentară adoptată de femeile de afaceri a căpătat în timp anumite semnificații, transmise din vestimentația bărbaților sau chiar născute odată cu schimbările social structurale”;

Considerați că pantalonul purtat de către o femeie de afaceri are anumite semnificații?
Semnificațiile oferite de cei patru care au răspuns da la această întrebare au fost: „emancipare”, „respect”, „eu sunt șeful”, „nu contează că sunt femeie”. Consider că această întrebare nu a fost tocmai corect formulată deoarece răspunsurile nu au fost concentrate pe semnificațiile pantalonului ci pe faptul că acesta este purtat de o femeie.

Cravata pentru bărbați semnifică seriozitatea, profesionalismul. Considerați că aceste semnificații sunt valabile și pentru sexul frumos?

Răspunsul primit la această întrebare a fost mereu același și anume: „cravata este strict un accesoriu de modă

Plecând de la ipoteza că peste 10 ani veti ocupa aceeași funcție, credeți că stilul dumneavoastră vestimentar va fi asemănător?
Răspunsurile primite au fost majoritar da. Nu există diferențe mari pe categorii de vârstă. O ușoară incertitudine la respondenții din grupa de vârstă peste 35 de ani. Răspunsurile primite vin în sprijinul ipotezei conform căreia „Vestimentația femeilor de afaceri nu are variații mari în funcție de vârstă”.

Participați la o întâlnire de afaceri pe care ati organizat-o cu destul de multă dificultate. Cum vă îmbrăcați?

Ținuta
Frecvența apariției
Grupa I
Grupa II
Sacou, cămașă, pantalon, pantof elegant
13
24
Sacou, cămașă, fustă, pantof elegant
4
5
Bluză și pantalon sau fustă
3
1

Răspunsurile primite la această întrebare confirmă încă o dată ipoteza conform căreia „Ținuta vestimentară adoptată de femeile de afaceri a căpătat în timp anumite semnificații, transmise din vestimentația bărbaților sau chiar născute odată cu schimbările social structurale”. Ținuta elegantă este asociată cu profesionalismul și seriozitatea acordată întâlnirii.

Sunteți invitată la o petrecere organizată de subalternii dumneavoastră. Cum vă îmbrăcați?


Ținuta
Frecvența apariției
Grupa I
Grupa II
Elegant
5
11
Casual
12
10
Jeanși și o bluză / cămașă
3
5
Sacou, cămașă, pantaloni
0
4

Răspunsurile formulate la această întrebare se completează cu cele primite la precedenta și vin să confirme ultima ipoteză formulată: „Femeile de afaceri țin cont de semnificațiile vestimentației, uzând de acestea atât atunci când participă la activități strict de business dar și pe timpul activităților de socializare cu subalternii”

Sunteți pe plajă, în costum de baie și vă întâlniți cu un subaltern. Are vreo importanță pentru dumneavoastră?
Scopul acestei întrebări a fost acela de a sublinia importanța vestimentației și a semnificației acesteia. După cum se poate observa, femeile de afaceri atribuie o mare importanță hainelor, haine care le susțin prestanța și respectul.

În ce condiții, o femeie de afaceri poate purta o fustă mult mai sus de genunchi?

Vestimentația feminină de afaceri a căpătat semnificații variate. Acest fapt este confirmat și de răspunsurile primite la această întrebare. Ce-a de-a cincea variantă a fost cea mai aleasă. Se poate concluziona că semnificațiile atribuite fustei scurte sunt legate în principal de succesul în negocieri.

Credeți că ochelarii de vedere influențează părerea subalternilor sau partenerilor de afaceri față de dumneavoastră?

Răspunsurile primite la această întrebare au fost invariabil nu sau nu știu. Ochelarii de vedere nu au atribuită o semnificație anume.

Pentru întrebările:
Alegeți din imaginile de mai jos, persoana a cărei vestimentație vi se pare că impune cel mai mult respect:

 

 

 





 Alegeți din imaginile de mai sus, persoana a cărei vestimentație vi se pare că semnifică profesionalismul:

răspunsurile au fost

Această întrebare a fost formulată pentru a completa și confirma răspunsurile primite, la întrebările deschise legate de elementele de vestimentație. Se confirmă ipoteza conform căreia ținuta vestimentară adoptată de femeile de afaceri a căpătat în timp anumite semnificații, transmise din vestimentația bărbaților sau chiar născute odată cu schimbările social structurale.

În ce grupă de vârstă vă încadrați:

 

Concluzii


În urma analizei răspunsurilor primite la cele două chestionare putem spune că următoarele ipoteze au fost confirmate:
·         Femeile care ocupă funcții de conducere în diverse companii sau își conduc propriile afaceri, abordează un stil vestimentar diferit de celelalte reprezentante ale sexului frumos;
·         Ținuta vestimentară adoptată de femeile de afaceri a căpătat în timp anumite semnificații, transmise din vestimentația bărbaților sau chiar născute odată cu schimbările social structurale;
·         Femeile de afaceri țin cont de semnificațiile vestimentației, uzând de acestea atât atunci când participă la activități strict de business dar și pe timpul activităților de socializare cu subalternii;
·         Vestimentația femeilor de afaceri variază de la un domeniul de business la altul dar semnificațiile acesteia rămân identice.
iar ipoteza „Vestimentația femeilor de afaceri nu are variații mari în funcție de vârstă”  a fost parțial confirmată
Se poate afirma cu certitudine faptul că vestimentațiafeminină de afaceri a căpătat semnificații variate, semnificații ce sunt valorificate atât pe timpul activităților oficiale, formale, protocolare cât și în timpul liber sau pe timpul activităților de socializare.